dinsdag 25 september 2012

bijzondere letters: alfabetten

Morgen ben ik jarig. En ik heb mijzelf een bijzonder cadeau gegeven: een nieuw project, 365 dagen lang.

Tijdens mijn zoektocht naar mooie en bijzondere letters voor deze blog stuitte ik vaak op prachtige alfabetten. Een aantal daarvan heb ik hier ook al laten zien. Maar ik vond er meer en meer en ik bedacht ook zelf vaak: hiervan (vul in: takjes, gekookte spaghetti, legoblokjes en nog veel meer)  kun je een prachtig alfabet maken. Het alfabet met letters in welke vorm dan ook, van welk materiaal dan ook of op welke manier dan ook, vind ik vaak een mooi gegeven. Een mooi beeld. Het heeft iets gestileerd, iets grafisch. Het is ook een een bekend beeld. Het is de basis die wij gebruiken voor ons communiceren, of dat nu een gesprek is of een geschreven tekst. Het alfabet is een van de eerste dingen die we onze kinderen leren, al dan niet met gegoten in een pakkende melodie. En dat alfabet gaat nooit meer uit je kop. Iedereen weet de letters van a tot en met z op te noemen in de juiste (alfabetische) volgorde. Kortom, het alfabet is een van de belangrijkste rijtjes die we leren in ons leven. En juist dat rijtje kun je in mooie vormen gieten. Door middel van apart materiaal. Door middel van goed te kijken om ons heen (bijvoorbeeld het luchtalfabet of het vlinderalfabet die op deze blog staan) en dat vast te leggen. Of bijvoorbeeld door middel van een nieuw letterontwerp.

Ik ga een 365 alfabetten maken, zoeken en bloggen. Maar niet hier. Deze site is voor alle mooie letters bedoeld, voor juist die ene bijzondere van de zesentwintig. Voor letters op een andere manier. Maar wel op de blog Een alfabet per dag. Gelinkt aan het adres: http://365alfabet.blogspot.nl/  Vanaf morgen, 26 september dus. Want dan ben ik jarig. En ik trakteer op letters.

Oke dan, een sneak preview. Het alfabet van morgen. Maar dan net even anders:




Geen opmerkingen: