maandag 11 oktober 2010

kinderletters: nonsensversjes van A tot Z

Het is kinderboekenweek. Het thema is De Grote Tekententoonstelling. Op school bij mijn kinderen doen ze er een een project over. Finn uit groep drie werkt over Floddertje ('Wij ijsen eis!') en Julian uit groep 5 heeft als thema beeldtaal en illustraties. Ze bekijken daarbij hoe de eerste afbeeldingen met taal te maken hadden en hoe die eruit zagen. Daarna zijn ze zelf aan de slag gegaan en hebben ze hun eigen naam in drie verschillende alfabetten gemaakt. Woensdagavond is het inloopavond. Ik mag mijn fototoestel zeker niet vergeten!

Volgens mijn oudste zoon mag dit boek niet ontbreken in mijn letterblog. Een kusje in een doos. Nonsensversjes van A tot Z van Lidy Peters en Marijke Brugmans. Het sluit naadloos aan bij het thema van de kinderboekenweek. Er staan prachtige tekeningen in.


In dit boekje staan 26 versjes, elk over een letter in het alfabet. Bij elke letter staat een grappige illustratie. Het zijn echte nonsensversjes. Ze gaan niet echt ergens over. De rode lijn is de desbetreffende letter. Maar leuk zijn ze wel.


















Julian heeft de leukste versjes uitgezocht. Hij las voor, ik mocht typen:

J


Jojo op, jojo neer
jojo heeft het heen en weer
Jojo rond, jojo rood
als jojo stopt, is jojo dood


Dood als een pier
het geeft geen zier
Jojo krijgt het heen en weer
van jojo op en jojo neer






N


Niets en nooit
zaten in een boot
we zinken, zei niets
niets, zei Nooit


S


Sylvester moet gapen
Sylvester moet slapen
een lakentje van kant
het water voor de brand
als muizenissen komen
een strik op al je dromen


Sylvester moet gapen
Sylvester moet slapen
met stout vuur mijn liefje
gaat lucifer-diefje
met vier emmers zand
naar drakendromenland


G


Gijsje Goedhartje
geef me een kwartje
een kwartje voor een hap
ik zit zo krap
een kwartje van zilver
een kwartje van goud
Gijsje is gierig en ik heb het koud


Gesina Gluiper
geef me een stuiver
een stuiver voor een slok
het water is op
een stuiver van een koper
een stuiver van goud
Gesina is gierig en de stuiver is oud




















Het boek heb ik overigens uit de bibliotheek, hij werd afgevoerd en ik kon hem voor een habbekrats meenemen. Of het nu te koop is, betwijfel ik. Het is al 17 jaar oud.

Geen opmerkingen: